|
Tips: Bildens namn är TBS0569 För att se vilken bok den härstammar ifrån: Klicka på knappen "Bildindex" i menyn till vänster.
|
Bildtext: |
Lönsboda anno 1906 med järnvägsstationen längst t. v. Järnnvägslinjen
Älmhult-Lönsboda-Sölvesborg öppnades för trafik den 23 maj 1901, och då var J.A. Krook stins
i Lönsboda. I huset t. h. drev Johan Carleson sin välsorterade järn och lanthandel.
Fastigheten ifråga började byggas år 1900, av Fridolf Lindgren, som köpte tomten den 5 maj
samma år.
Huset uppfördes parallellt utmed Ö. Järnvägsgatan, och i gaveländan mot torget inrymdes
magasin med lastbrygga åt Ö. Järnvägsgatan, som syns på bilden. Fastigheten och affären såldes
1903 till järnhandlaren Johan Carleson, som 1902 hade byggt den t. v. större synliga fastigheten,
mitt emot järnvägsstationen, där han drev sin järnaffär. Genom köpet flyttade Carleson över sin
verksamhet till f. d. Lindgrens. Här byggde han till en flygel med fasad åt torget för att därmed
få plats med både järnaffären och den av Lindgren köpta lant och diverseaffären.
Stenblocken vid kranen, som syns i förgrunden utmed huvudspåret, lastades på järnvägsvagnar.
Hit kom det granit bl. a. från berget i Trulsatorp, som ägdes av Sven och Olof Bengtsson,
Tostaboda samt från Graveboda stenberg, som ägdes av Åke P. Lidner, Trelleborg. Brytningen i
Trulsatorp upphörde 1905 men stenen låg kvar framme vid spåret i Lönsboda några år innan den
blev utlastad. Driften i Graveboda lades ner först 1936 efter 35 års brytning.
|
Ämnesord: |
|
|